ro

PracticAC

Program: Programul Educație și Ocupare 2021-2027
Prioritate: P07 „Creșterea calității ofertei de educație și formare profesională pentru asigurarea echității sistemului și o mai bună adaptare la dinamica pieței muncii și la provocările inovării și progresului tehnologic“
Apel de proiecte: „Promovarea dezvoltării programelor de studii terțiare de înaltă calitate, flexibile și corelate cu cerințele pieței muncii – STAGII STUDENTI “
Cod SMIS: 317145

PROIECT: IA-PracticAC – Stagii de practică centrate pe student în domeniile Automatică și Calculatoare adaptate la evoluția IA, Cybersecurity și computing continuum

Perioadă implementare: decembrie 2024 – noiembrie 2026

Scopul proiectului constă în creșterea ratei de participare a studentilor AC la programele de învățare la locul de muncă prin centrarea ofertelor pe student și adaptarea cerințelor de practică la schimbările de paradigmă actuale datorate evoluției inteligenței artificiale, a provocării securității cibernetice și a dezvoltărilor infrastructurilor cloud, edge și IoT (continuum computing).

Obiective

Obiectivul General al proiectului îl constituie participarea unui număr de 251 de studenți la programele de învățare la locul de muncă din cadrul parteneriatelor nou înființate/dezvoltate în cadrul prezentului proiect, care să faciliteze inserția pe piața muncii a absolvenților de studii universitare interesați de domeniile Automatică și Calculatoare.

1. Pregătirea a minim 251 de studenți, din cadrul UPT interesați de domeniile Automatică și Calculatoare, prin implementarea de programe de formare /educaționale axate pe dezvoltarea competențelor antreprenoriale, prin adaptarea competențelor și calificărilor studenților în domeniile alese.

2. Organizarea și desfășurarea unei campanii de promovare a inserției socio-profesionale a viitorilor absolvenți și informare a potențialilor participanți, care are dept scop promovarea dezvoltării programelor de studii terțiale de înaltă calitate, flexibile și corelate cu cerințele muncii, în vederea indentificării și selectării unui număr de 251 de studenți ce vor participa la activitățile proiectului și în vederea elaborării / reînoirii și semnării parteneriatelor / acordurilor de colaborare între organizatori și parteneri de practică.

3. Furnizarea de servicii de consiliere și orientare profesională pentru cei 251 de studenți, contribuind la integrarea lor profesională și realizarea de profiluri individuale cu recomandări specifice pentru fiecare student, bazate pe evaluările de personalitate și abilitățile identificate.

4. Organizarea și desfășurarea de workshop-uri și/sau sesiuni de coaching pentru toți cei 251 de studenți, acoperind aspecte tehnice și competențe socio-emoționale necesare pentru o integrare eficientă pe piața muncii.

5. Organizarea și derularea a trei workshopuri pe cele trei domenii de actualitate (inteligenței artificiale, securității cibernetice și al infrastructurilor de calcul continue) pentru toți cei 251 de studenți.

6. Finalizarea cu succes a stagiilor de pregătire practică a celor 251 de studenți, contribuind la dezvoltarea competențelor practice necesare în domeniile Automatică și Calculatoare și acordarea a 251 de subvenții pentru studenții care au finalizat stagiile de practică.

7. Realizarea a minim 2 analize pentru anticiparea nevoilor de dezvoltare a ofertei educaționale, adaptând programele în funcție de dinamica pieței muncii în domeniile Automatică și Calculatoare și diseminarea rezultatelor analizelor către toate părțile interesate, inclusiv studenți, cadre didactice și angajatori, pentru a asigura o comunicare eficientă și o adaptare continuă a ofertei educaționale.

Grupul țintă

Proiectul ” Stagii de practică centrate pe student în domeniile Automatică și Calculatoare adaptate la evoluția IA, Cybersecurity și computing continuum” se concentrează pe facilitarea unei tranziții eficiente de la mediul academic la piața muncii pentru studenții de la Universitatea Politehnica Timișoara. Prin intermediul activităților de practică și orientare profesională, se dorește nu doar îmbunătățirea competențelor teoretice ale studenților, ci și dezvoltarea abilităților practice esențiale pentru exercitarea profesiei în domeniile Automatică și Calculatoare.
Grupul țintă, compus din 251 de studenți înmatriculați în programe de nivel ISCED 6-8, unde studenți de licență reprezintă ISCED 6, masteranzi reprezintă ISCED 7 și doctoranzi reprezintă ISCED 8. Cei 251 de studenti trebuie să aibe domiciliu în Regiunile mai puțin dezvoltate ale României Vest, Nord-Vest sau Sud – Vest Oltenia și să fie înscriși în cadrul UPT.

✓Este înmatriculat ca student în instituții de învățământ superior acreditate (publice sau private)
într-un program de nivel ISCED 6-8;
✓ Are vârsta cuprinsă între 18 și 35 de ani;
✓ Au domiciliu în regiunile mai puțin dezvoltate ale României Vest, Nord-Vest sau Sud – Vest
Oltenia;
✓ Să nu beneficieze de finanțare prin alte proiecte finanțate din PEO/71/PEO_P7/OP4/ESO4.5/PEO_A49 – Promovarea dezvoltarii programelor de studii terțiare de înaltă calitate, flexibile și corelate cu cerințele pieței muncii – STAGII STUDENȚI- Regiuni mai puțin dezvoltate;
✓ Să nu facă parte din grupul țintă al altor proiecte finanțate PEO/71/PEO_P7/OP4/ESO4.5/PEO_A49 – Promovarea dezvoltării programelor de studii terțiare de înaltă calitate, flexibile și corelate cu cerințele pieței muncii – STAGII STUDENȚI- Regiuni mai puțin dezvoltate
✓ Este de acord cu utilizarea și prelucrarea datelor personale furnizate;
✓ Va avea disponibilitatea de a participa la toate activitățile din proiect pentru care a fost selectat.

1. Participarea la activități de informare, consiliere profesională și pregătire practică – Oportunitatea de a accesa informații relevante despre piața muncii și cerintele angajatorilor și consiliere profesională personalizată pentru a ajuta studenții să își dezvolte planuri de carieră și să identifice oportunități potrivite.

2. Adaptarea la nevoile actuale ale pieței muncii: – Programele de formare/educaționale pentru dezvoltarea competențelor antreprenoriale ajută studenții să fie mai flexibili și adaptabili la schimbările din mediul de afaceri, workshopurile / sesiunile de coaching abordează nevoile specifice ale studenților din diverse niveluri de educație și workshopuri pe cele trei domenii de actualitate (inteligenței artificiale, securității cibernetice și al infrastructurilor de calcul continue), asigurându-se că sunt pregatiți pentru cerințele actuale ale pieței muncii.

3. Creșterea gradului de ocupare a persoanelor în perioada de educație și formare profesională: – Oferirea de stagii de practică specializate permite studenților să aplice cunoștințele teoretice în medii practice, ceea ce crește atractivitatea lor pentru angajatori și acces la programe de consiliere și orientare profesională pentru a sprijini studenții în alegerea corectă a carierei și a traseului educațional.

4. Îmbunătățirea inserției pe piața muncii a viitorilor absolvenți: – Dezvoltarea competențelor antreprenoriale și a abilităților practice face ca absolvenții să fie mai competitivi pe piața muncii și consilierea profesională ajută la pregătirea CV-urilor și la dezvoltarea abilităților de interviu, facilitând procesul de angajare.

5. Dezvoltarea aptitudinilor și competențelor practice necesare la locul de munca: – Stagiile complexe de pregătire practică oferă studenților experiențe hands-on, contribuind la dezvoltarea competențelor specifice domeniului lor de studiu și formarea de competențe socio-emoționale sporește abilitățile de comunicare, colaborare și gestionare a stresului, aspecte esențiale în mediul profesional.